پژوهش نگار

علم نور است که خداوند آنرا در قلب هرکه بخواهد هدایت می نماید

پژوهش نگار

علم نور است که خداوند آنرا در قلب هرکه بخواهد هدایت می نماید

مشخصات بلاگ
پژوهش نگار

یامبر اعظم(ص) درباره علم یادآوری فرموند:«علم آموزید که آموختنش کاری نیک است، گفتگو درباره آن تسبیح خداست، بحث و بررسی آن جهاد به شمار می آید، آموزشش به آن کس که نمی داند، صدقه محسوب می شود. بذل و بخشش آن به اهلش سبب تقرب به خدا می گردد؛ زیرا معیار شناسایی حلال و حرام است، و دانشجو را به راه های بهشت می کشاند و از هراس تنهایی می رهاند و در غربت دمساز او می گردد. [علم] راهنمای امور پنهانی است، اسلحه ای است برای مقابله با دشمنان، زیوری است برای دوستان. خداوند به خاطر علم، مردمی را سرفراز گرداند تا جایی که آنان را در امور خیر پیشوای دیگران سازد و از ایشان پیروی شود. و کارهایشان مورد توجه قرار گیرد و آثارشان قابل فراگیری گردد و فرشتگان شیفته دوستی آنانند، زیرا علم، احیاگر دل ها و روشنگر دیدگان از نابینایی است و سبب قدرت بدنی از سستی و تنبلی می شود و خداوند دارنده علم را به مقام محبان می رساند و همنشینی با نیکان را در دنیا و آخرت نصیبش گرداند. در سایه علم، خدا را فرمان برند و پرستش نمایند و در سایه علم، خداشناسی صورت پذیرد و به یگانگی شناخته شود و به وسیله علم صله رحم انجام گیرد...»

طبقه بندی موضوعی
بایگانی

۷ مطلب در شهریور ۱۳۹۷ ثبت شده است

کربلا نقطه وصل کرب است و بلا

عاشورا لحظه شورعشق است و بقا

صدای العطش کوی یار می آید

خدا کند که به راه جا نمانیم باز

عطش کوی تو مرا آب حیات است حسین

رمز صبر تو مرا باب نجات است حسین

یا حسین یعنی ندای العطش

یا حسین یعنی فدای نور پاک

یا حسین یعنی زمین تا به سماء

یا حسین یعنی بهار اشک و خون

یا حسین یعنی خدا را بندگی

یا حسین یعنی همه در امتحان

یا حسین یعنی سفینة النجاة

یا حسین یعنی صبوری درراه دین

یا حسین یعنی دمی بیدار دل

یا حسین

یا حسین یعنی خدا باور شدن

یاحسین یعنی خدا یاور شدن

عارفان را یاحسین در ناله است

عاشقان را یا حسین در سینه است

زاهدان را یا حسین در امتحان

عابدان را یا حسین در سجده است

دین حق یک جمله ، آن آزادگی است

جسم و جان را با حسین در زندگی است

آشنایی با حسین آغاز راه زندگی است

سرگذشت کربلا پیمان راه بندگی است

یا حسین عالم به نامت زنده است

همه انوار حیات با نام تو پاینده است

سوگ ما راه برائت جستن است

اشک ما امضای لبیک گفتن است

یا حسین قالو بلی در راه دین

یا حسین رمز حیات و زندگی

یا حسین معیار حق، فانی شدن

یا حسین سرچشمه باقی شدن

یا حسین ای کشتی اهل یقین

یاحسین ای آرزوی جان و تن

یا حسین حب تو رمز هل عطی

یا حسین یاد تو انوار نجات

یاحسین اشک بر تو مایه حیات

...

یا حسین ما تشنه یاد توئیم

یا حسین ما زاده نام توئیم

زندگی بی نام تو معنی ندارد

دین ما بی تو خریداری ندارد

مرز حق و باطل از خون تو می گیرد نشانه

کشتی اهل نجات در این مسیر دارد بهانه

با یاد حسین یاد خدا می گردم

در کرب و بلا یاد وفا می گردم

اشک چشمم زچه رو می جوشد

با آمدنش غرق صفا می گردم

 

  • محمد هاشمی
  • محمد هاشمی

و وصینا الانسان بوالدیه احسانا, معنی ابوعبدالله, سید الشهدا علیه السلام, امام حسین علیه السلام در قرآن, اسرار کربلا, اسرار شهادت

یکی از راه‌های فهم اسرار کربلا و هستی، گریه بر مصائب امام حسین (علیه‌السلام) است، برای همین اولین مطلبی که حضرت خضر (سلام‌الله‌علیه) به حضرت موسی (علیه‌السلام) گفت (1) در مورد وقایع کربلا بود و اشک فراوان از چشم‌هایشان جاری شد (2)؛ راه رسیدن به اسرار کربلا با اشک ریختن بر سیدالشهدا ممکن می‌شود.
کربلا خیلی عجیب است. چرا مسلم بن عقیل در منزل شریک در کوفه عبیدالله بن زیاد را نکشت تا حادثه کربلا رقم نخورد، چرا زیرا اسلام اجازه نمی‌دهد. چه شد که چنین یاران باتقوایی در مقابل 30000 نفر لحظه‌ای هم نترسیدند؟
چشم‌ها باید بگریند تا کربلا اسرار خود را به آن‌ها نشان دهد.


پی‌نوشت‌ها:
1- فَوَجَدا عَبْداً مِنْ عِبادِنا آتَیْناهُ رَحْمَةً مِنْ عِنْدِنا وَ عَلَّمْناهُ‏ مِنْ لَدُنَّا عِلْما؛ حضرت موسی (علیه‌السلام)[به دستور خدا]، بنده صالح (حضرت خضر) که عالم و عابد بود را یافت [تا شاگرد او شود]. سوره کهف، آیه 65.
2-مفاتیح‌الجنان، باب زیارت اباعبدالله.

 

  • محمد هاشمی

آیه مباهله چه عظمت و فضیلتی را برای امیرالمومنین علی بن ابی طالب (علیه السلام) و فرزندان او (علیهم السلام) ثابت می کند؟

(بسم الله الرحمن الرحیم)

برای روشن شدن جواب لازم است به نکاتی اشاره شود.

1ـ معنای لغوی مباهله
این لفظ در اصل از ماده «بهل» بر وزن «اهل» به معنای رها کردن است، به همین جهت هنگامی که حیوان را، به حال خود واگذارند، و پستان آن را برای جلوگیری از نوشیدن نوزادش در کیسه قرار ندهند به آن حیوان «باهل» می‌گویند، و «ابتهال» در دعا به معنای تضرع و واگذاری کار بر خدا است، و گاه این واژه را به معنای «هلاکت و لعن و دوری از خدا» معنی کرده‌اند، آن نیز به خاطر رها کردن و واگذار نمودن بنده به جای خویش و خروج از سایه لطف خدا است،[1]

2ـ حقیقت مباهله
مباهله به معنای نفرین کردن دو نفر به هم دیگر است، به این ترتیب که وقتی استدلالات منطقی در مسئله دینی سودی نداشت، در یکجا جمع می‌شوند، و به درگاه خدا تضرع و از او می‌خواهند که دروغگو را رسوا سازد و مجازات کند،[2]


آیه مباهله چه عظمت و فضیلتی را برای امیرالمومنین علی بن ابی طالب (علیه السلام) و فرزندان او (علیهم السلام) ثابت می کند؟

 

3ـ ترجمه آیه مباهله
«هر گاه بعد از علم و دانش که درباره مسیح به تو رسیده، کسانی با تو به بحث و ستیز برخیزند، به آنها بگو: بیایید ما فرزندان خود را دعوت کنیم وشما هم فرزندان خود را، ما زنان خویش را، فرا می‌خوانیم شما هم زنان خویش را ما از نفوس خویش دعوت می‌کنیم شما هم از نفوس خود، آنگاه مباهله می‌کنیم و لعنت خدا را بر دروغگویان قرار می‌دهیم.»[3]
اما: جواب قسمت اول پرسش که مباهله چه ارتباطی با امیرالمومنین امام علی (علیه السّلام) و فرزندان او (علیهم السلام) دارد؟
1ـ ابوالفرج اصفهانی می‌گوید که: گروهی از نصارای نجران که در میانشان اسقف آنان و عاقب و ابوحبش و سید و قیس، و عبدالمرح و... بودند به مدینه آمدند، ابتداء به بیت المدارس یهود و بعد همراه یهودیان به نزد حضرت محمد (صلی الله علیه و آله و سلم) آمدند، و سئوالاتی از حضرت نمودند، و بعد از شنیدن پاسخ، دست از لجاجت برنداشتند، تا اینکه آیه مباهله نازل شد، و بعد از خواندن آیه و پیشنهاد مباهله، اسقف نجرانیان گفت: این منصفانه است، پیامبر رحمت (صلی الله علیه و آله و سلم)  فرمودند: فردا با یکدیگر مباهله می‌کنیم.
یهودیان از مباهله منصرف شدند، و مسیحیان هم بین خود گفتگوهای زیادی نمودند، عده‌ای گفتند: ما می‌دانیم حق با اوست مباهله نکنیم و الا هلاک می‌شویم «عاقب» و «سید» که اسقف نجرانیان بودند، گفتند: اگر محمد با اصحابش برای مباهله آمدند، یقیناً پیامبر نیست، ولی اگر با خانواده‌اش آمد، تحقیقاً پیامبر است.
فردای آن روز بعد از اذان صبح حضرت محمد (صلی الله علیه و آله و سلم) برای مباهله آماده شد، و همراه امیرالمومنین امام علی و حسنین و حضرت فاطمه زهرا (علیهم السلام) به راه افتادند، عاقب وقتی چنین دید به سید گفت:
با محمد مباهله نکن چون اگر اینکار را انجام بدهی نه ما نجات می‌یابیم و نه نسل های ما،[4] زمخشری اضافه می‌کند که حضرت، خود و همراهان (امیرالمومنین امام علی و حسنین و حضرت فاطمه زهرا (علیهم السلام)) زیر کسایی قرار گرفتند، سپس فرمود: الا یرید الله لیذهب عنکم الرجس اهل البیت؛ خداوند اراده فرموده است تا پلیدی را از شما اهلبیت ببرد.[5]
اما قسمت دوم سؤال: اولاً فرزندان حضرت امیرالمومنین امام علی (علیه السلام) بعنوان فرزند پیامبر رحمت (صلی الله علیه و آله و سلم) و خود امیرالمومنین امام علی (علیه السلام) بمنزله جان پیامبر رحمت (صلی الله علیه و آله و سلم) خوانده شده است، در روایات عامه معنی شده که اطاعت حضرت امیرالمومنین امام علی (علیه السلام) اطاعت از حضرت محمد (صلی الله علیه و آله و سلم) است جدایی از حضرت امیرالمومنین امام علی (علیه السلام) جدایی از حضرت محمد (صلی الله علیه و آله و سلم) می‌باشد، و پیامبر رحمت (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: «تو از منی، و من از تو، و علی به منزله سر من می‌باشد نسبت به تنم»،[6] آیا این عظمت کمی است، آنهم با لفظ جمع «أَبْنَاءنَا» و «أَنفُسَنَا» که دلالت بر عظمت آنها دارد؟ و ثانیاً در مقابل یهودیت و مسیحیت از مردان سه نفر انتخاب شدند، که نشان می‌دهد بهترین انسانها و عزیزترین افراد در نزد پیامبر رحمت (صلی الله علیه و آله و سلم) باید باشند؛ چون پای مکتب و آبروی اسلام در بین بود، آیا این فضیلت نیست؟ زمخشری می‌گوید: آیه دلالت بر بلند مرتبگی و قرب منزلت اصحاب کساء دارد... در پایان می‌گوید و فیه دلیل لاشیء اقوی منه علی فضل اصحاب الکساء علیهم اسلام، در ترتیب آیه و بیان آن دلیلی بر برتری اصحاب کساء وجود دارد که چیزی قویتر و بالاتر از آن نداریم،[7] گذشته از این، کسانی که در مباهله شرکت می‌کنند باید به حقانیت راه خود یقین کامل داشته باشند و استجابت دعای خود را یقینی بدانند، و این مستجاب الدعوة بودن، مقام بلندی است که جز مقربان درگاه خداوند بدان نمی‌رسند، و فخررازی از محمود حمصی از علمای شیعه چنین نقل می‌کند که: او با استفاده از این آیه اثبات می‌کرد که امیرالمومنین امام علی (علیه السّلام) بعد از حضرت محمد (صلی الله علیه و آله و سلم) از همه انبیاء وحی (علیهم السلام) افضل است، چون آیه می‌گوید: امیرالمومنین امام علی (علیه السّلام) به منزله نفس و شخص حضرت محمد (صلی الله علیه و آله و سلم) است، به یقین عین او نیست ولی در تمام جهات (بجز مقام نبوت...) در جهات دیگر همانند او است، از سوی دیگر می‌دانیم پیامبر رحمت (صلی الله علیه و آله و سلم) از همه انبیاء (علیهم السلام) افضل بود پس امیرالمومنین امام علی (علیه السّلام) نیز می‌باید افضل باشد، و سپس اضافه می‌کند که پیامبر رحمت (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: هر کس می‌خواهد آدم (علیه السلام) را در مقام علمیش، و نوح (علیه السلام) را در طاعتش، و ابراهیم (علیه السلام) را در دوستی و مقام خلیل اللهی‌اش، و موسی (علیه السلام) را در هیبتش، و عیسی (علیه السلام) را در صفوتش ببیند، به امیرالمومنین امام علی (علیه السّلام) نگاه کند، این حدیث می‌گوید: آنچه خوبان به طور جداگانه داشته‌اند او تنها و یکجا دارد.[8]
نتیجه این شد که آیه هم ارتباطی با امیرالمومنین امام علی (علیه السلام) و فرزندانش (علیهم السلام) دارد و هم بیانگر فضیلت آنها می‌باشد.




معرفی منابع جهت مطالعه بیشتر:
1. پیام قرآن، ناصر مکارم شیرازی، ج9، ص 250.
2. الغدیر، عبد الحسین امینی، ج7، ص 129-124.


پاورقی ها:
[1]. رجوع کنید: راغب اصفهانی، المفردات فی غریب القران، دفتر نشر الکتاب، چاپ دوم، 1404، صفحه 63؛ و رجوع کنید: مکارم شیرازی، ناصر، پیام قرآن، قم، انتشارات نسل جوان، چاپ دوم، 1374، جلد 9، صفحه 242 و رجوع کنید: زمخشری، محمود، الکشاف، بیروت، دارالکتاب العربی، چاپ سوم، 1407، جلد 1، صفحه 368.
[2]. پیام قرآن، پیشین، جلد 9، صفحه 242.
[3]. سوره آل عمران، آیه 61.
[4]. رجوع کنید: اصفهانی، ابوالفرج، الاغانی، بیروت، دارالکتب العلمیه، 1412 قمری، جلد 12، صفحه 6-10؛ و رجوع کنید: حاکم حسکانی، عبیدالله، شواهد التنزیل بقواعد التفضیل، بیروت، مؤسسه الاعلمی، 1392 هجری، جلد 1، حدیث 174.
[5]. الکشاف، پیشین، جلد 1، صفحه 369.
[6]. متقی هندی، کنز العمال، بیروت، مؤسسه الرساله، چاپ پنجم، 1405 هجری، جلد 11، صفحه 599 و 603 و 614.
[7]. الکشاف، پیشین، جلد 1، صفحه 370، مدارک زیادی برای حدیث فوق نقل شده است که به بعضی از آنها اشاره می‌شود:
1ـ نیشابوری، مسلم بن حجاج، صحیح مسلم؛ مصر، چاپ محمدعلی جیح، جلد 7، صفحه 120. 2ـ احمدبن حنبل، مسند، مصر، جلد 1، صفحه 185. 3ـ طبری، تفسیر طبری ، مصر، میمنیه، جلد 3، صفحه 192. 4ـ حاکم، مستدرک، (رکن حیدر آباد)، جلد 3، صفحه 150. 5ـ حافظ ابونعیم اصفهانی، دلائل النبوه، چاپ حیدرآباد، صفحه 297، 6 ـ واحدی نیشابوری ،اسباب النزول، (مصر، چاپ الهندیه) صفحه 74، 7ـ فخررازی، تفسیر کبیر، (مصر چاپ البهیه) جلد 8، صفحه 85، 8ـ ابن اثیر، جامع الاصول، (مصر، طبع سنه المحمدیه) جلد 9، صفحه 470.
[8]. پیام قرآن، پیشین، جلد 9، صفحه 251؛ با تلخیص که کتاب مذکور نقل نموده است از: تفسیر کبیر فخررازی، جلد 8، صفحه 81.
  • محمد هاشمی

  • محمد هاشمی

اس ام اس مخصوص تبریک عید غدیر خم 1392

بر عید غدیر عید اکبر صلوات / بر چهره ی نورانی حیدر صلوات
بر فاطمه این عید هزاران تبریک / بر یک یک اهل بیت کوثر صلوات . . .
عید غدیر بر شما مبارک

  • محمد هاشمی

گزارشی تحلیلی از لحظه به لحظه واقعه غدیر خم و شامل ناگفته هایی از آن ماجرا و نیز تحقیقی در محتوای خطبه غدیر است و همچنین جوانب اجتماعی و سیاسی آن را مورد بررسی قرار داده است.

عنوان: اسرار غدیر
نویسنده:محمد باقر انصاری زنجانی
ناشر: موسسه تحقیقات و نشر معارف اهل البیت (علیهم السلام)

عناوین اصلی کتاب:
پیشگفتار؛ زمینه واقعه غدیر؛ مراسم سه روزه غدیر خم؛ شیاطین و منافقین در غدیر؛ چکیده ای از خطبه غدیر؛ تحقیق در سند و متن حدیث غدیر؛ متن عربی خطبه غدیر؛ ترجمه فارسی خطبه غدیر؛ پژوهشی در اهداف خطبه غدیر؛ عید و جشن غدیر؛ پرونده باز غدیر تا قیامت؛ پاورقی


برای دانلود فایل pdf  متن کتاب اینجا کلیک کنید.

  • محمد هاشمی