پژوهش نگار

علم نور است که خداوند آنرا در قلب هرکه بخواهد هدایت می نماید

پژوهش نگار

علم نور است که خداوند آنرا در قلب هرکه بخواهد هدایت می نماید

مشخصات بلاگ
پژوهش نگار

یامبر اعظم(ص) درباره علم یادآوری فرموند:«علم آموزید که آموختنش کاری نیک است، گفتگو درباره آن تسبیح خداست، بحث و بررسی آن جهاد به شمار می آید، آموزشش به آن کس که نمی داند، صدقه محسوب می شود. بذل و بخشش آن به اهلش سبب تقرب به خدا می گردد؛ زیرا معیار شناسایی حلال و حرام است، و دانشجو را به راه های بهشت می کشاند و از هراس تنهایی می رهاند و در غربت دمساز او می گردد. [علم] راهنمای امور پنهانی است، اسلحه ای است برای مقابله با دشمنان، زیوری است برای دوستان. خداوند به خاطر علم، مردمی را سرفراز گرداند تا جایی که آنان را در امور خیر پیشوای دیگران سازد و از ایشان پیروی شود. و کارهایشان مورد توجه قرار گیرد و آثارشان قابل فراگیری گردد و فرشتگان شیفته دوستی آنانند، زیرا علم، احیاگر دل ها و روشنگر دیدگان از نابینایی است و سبب قدرت بدنی از سستی و تنبلی می شود و خداوند دارنده علم را به مقام محبان می رساند و همنشینی با نیکان را در دنیا و آخرت نصیبش گرداند. در سایه علم، خدا را فرمان برند و پرستش نمایند و در سایه علم، خداشناسی صورت پذیرد و به یگانگی شناخته شود و به وسیله علم صله رحم انجام گیرد...»

طبقه بندی موضوعی
بایگانی

پیاده روی اربعین از چنان جاذبه ای برخوردار است که افرادی از تمام سطوح جامعه را به سمت خود جذب کرده و هر سال این جاذبه پر رنگ تر می شود. دکتر حسن نیلی استاد تمام دانشگاه شیراز یکی دو سالی است که توفیق شرکت در پیاده روی اربعین را می یابد. ایشان معتقد است که این یکا تجربه منحصر به فردی است که هر کس باید خود را در این مسیر قرار دهد، تا از نسیم سحرگاهانی در مسیر پیاده روی می وزد و بوی بهشت می دهد، بهره مند گردد و نمی توان همه ابعاد معنوی و ملکوتی این واقعه عظیم را در غالب متن و یا بصورت تصویر منتقل نمود. و به قول وی  "حلوای تنتنانی تا نخوری ندانی". ولی از آنجا که ایشان به عکاسی علاقه مند است، همیشه دوربین خود را به همراه می‌برد تا شاید از دریچه دوربین بتواند هم نوای کاروان اربعین گردد و مخاطبینی را در دوردستهای جغرافیا با این حرکت الهی هم نوا نماید. به پیوست تعدادی از تصاویر تهیه شده توسط ایشان ارائه می شود. همچنین در مسیر پیاده روی نجف تا کربلا متنی را نگاشته که به فهم ابعاد معنوی پیاده روی اربعین کمک می کند. وی با در کنار هم قرار دادن برخی از آیات قرآن کریم و همچنین بهره گیری از زیارات و ادعیه عباراتی که نگاشته و ترکیب جالبی را رقم زده که از ابعاد معنوی این حرکت رمز گشایی می نماید. مجموعه ای که ایشان تحت عنوان یک گام تا ملکوت در حال تدوین است، بخش هایی از آن در سایت رویش نیوز برای مخاطبین ارائه می شود.

اربعین یعنی حدیث عشق را بازخوانی کردن، اربعین یعنی از کثرت به وحدت رسیدن، اربعین یعنی حرکت همه هستی به سمت یک نقطه، و آن نقطه ای است که در آنجا "سبب متصل بین زمین و آسمان" قرار دارد. اربعین یعنی جنگ نرم امام حسین (ع) بر علیه تمامی ظلمه تاریخ. اربعین یعنی میعادگاه اصحاب الصراط السوی (طه 135). اربعین یعنی "کُونَا لِلظَّالِمِ خَصْماً وَ لِلْمَظْلُومِ عَوْناً". اربعین یعنی استمرار و تحقق شعار "کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا". اربعین یعنی: ای آب فرات از کجا می آیی؟ ناصاف ولی چه با صفا می آیی، خود را نرساندی به لب خشک حسین، دیگر زچه رو به کربلا می آیی؟؟!! اربعین یعنی یا لیتنا کنا معک. اربعین یعنی امواج دریا را همیشه در خروش دیدن. اربعین یعنی "فَاستَقِم کَما أُمِرتَ وَمَن تابَ مَعَکَ  (هود 112)"، اربعین إِنَّ الَّذِینَ قَالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقَامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَیْهِمُ الْمَلَائِکَةُ أَلَّا تَخَافُوا وَلَا تَحْزَنُو  (فصلت 30
). اربعین یعنی سخن خداوند خطاب به ملائکه که إِنِّی أَعْلَمُ مَا لاَ تَعْلَمُونَ (بقره 30) اربعین یعنی ملائکه الهی به حیرت نشستن. اربعین یعنی لبیک یا حسین (ع). اربعین یعنی اَللَّهُمَّ لَکَ الْحَمْدُ حَمْدَ الشَّاکِرینَ لَکَ عَلى مُصابِهِمْ؛. اربعین یعنی انی معکم من المنتظرین. اربعین یعنییک گام تا ملکوت. اربعین یعنی سری بر نیزه ای منزل به منزل، به همراهش هزاران کاروان دل. اربعین یعنی "ای قوم به حج رفته کجائید کجائید، معشوق همین جاست بیاید بیاید". اربعین یعنی تحقق "اهدنا الصراط المستقیم". اربعین یعنی؛ "آنکه دائم هوس سوختن ما می کرد، کاش می آمد و از دور تماشا می کرد".

اربعین یعنی آنکه، مدعی خواست که از بیخ کند ریشه ما  غافل از اینکه خدا هست در اندیشه ما

alt

اربعین یعنی خورشید را از پشت ابر دیدن

 

alt

اربعین یعنی پرچم قیام حسینی را همیشه برافراشتن

 

alt

اربعین یعنی جمع شدن همه جهانیان در زیر خیمه حسینی

 

alt

اربعین یعنی: قُلْ إِنَّمَا أَعِظُکُم بِوَاحِدَةٍ أَن تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنَى وَفُرَادَى سبا 46

یک یک و دو دو برای خدا قیام کردن

 

alt

اربعین یعنی: علم از دست نینداختن

 

alt

اربعین یعنی: یاد بوسه بر رگهای بریده را زنده نگه داشتن

 

alt

اربعین یعنی:لاله این چمن آغشته به رنگ است هنوز

علم از دست نیانداز که جنگ است هنوز

 

alt

اربعین یعنی، حرکت همه هستی به سمت یک نقطه

 

alt

اربعین یعنی: ناز پرورده تنعم نبرد راه به دوست، عاشقی شیوه رندان بلاکش باشد

 

alt

اربعین یعنی: یک گام تا ملکوت

  • محمد هاشمی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی